اخبار

 
 
کاهش میزان هرزروی در چاه شماره 8 میدان نفتی سیاهمکان
 

کاهش میزان هرزروی در چاه شماره 8 میدان نفتی سیاهمکان

شرکت خدمات مهندسی پژواک انرژی در اقدامی جدید راهکار موثری را در بحث کنترل هرزروی و حفاری چاه های توسعه ای میدان سیاهمکان پایه‌ریزی و معرفی کرد.
شنبه، 27 اسفند 1401 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات مهندسی پژواک انرژی، میدان سیاهمکان به دلیل مجاورت لایه­های پرفشار و کم فشار، یکی از میادین چالشی در بحث کنترل هرزروی حین حفاری محسوب می­گردد. مطابق سابقه عملیاتی این میدان به دلیل وجود اختلاف فشار زیاد بین لایه آسماری با لایه­های زیرین، سابقا در ابتدا حفاری لایه آسماری به صورت مستقل و سپس حفاری لایه­های زیرین شامل پابده، گورپی، ایلام و سروک به صورت یکپارچه انجام می­شده است. با توجه به محدودیت­های حفاری و کنترل هرزروی در لایه مخزنی سروک، همواره چالش­های بسیاری در حفاری این لایه با مواد مرسوم کنترل هرزروی وجود داشته است که علاوه بر ریسک­های عملیاتی و احتمال آسیب لایه مخزنی، هزینه­های مالی و زمانی بسیاری را نیز در پی تأخیرات پیش بینی نشده، به بودجه و زمانبندی حفاری پروژه تحمیل می­نموده است.

شرکت خدمات مهندسی پژواک انرژی به عنوان شرکتی پیشرو در بکارگیری تکنولوژی­های نوین در صنعت حفاری، اخیرا توانسته در اقدامی جدید راهکار موثری را در بحث کنترل هرزروی و حفاری چاه­های توسعه­ای میدان سیاهمکان پایه ریزی و معرفی نماید. در این اقدام جدید در حفره 8/3 8 اینچ چاه شماره 8 میدان نفتی سیاهمکان، مهندسان شرکت خدمات مهندسی پژواک انرژی با استفاده از محصولات نوین پیشگیری کننده و دیواره ساز  NIF (Non-Invasive Fluid) شرکت دانش بنیان تولیدی یوروپین ماد طلای سیاه که منطبق بر تکنولوژی روز دنیا و همکاری شرکت EMC AS نروژ در داخل کشور تولید می­گردند، موفق شدند با مقاوم سازی دیواره چاه و افزایش آستانه تحمل فشار­های فراتعادلی؛ لایه­های آسماری، پابده، گورپی و ایلام را به صورت یکپارچه و در زمان بسیار کمتر نسبت به زمانبندی پیش بینی شده حفاری و تکمیل نمایند.

این موضوع باعث گردید تا علاوه بر جلوگیری از وقوع هرزروی و صرف هزینه های بالا به جهت از دست دادن حجم زیاد سیال حفاری، کاهش و حذف مشکلات ناشی از گیر اختلاف فشاری رشته حفاری، جلوگیری از فعالیت لایه های شیلی در سازند های پایده، گورپی و ایلام، حذف زمان غیر مولد ناشی از عملیات تزریق پلاگ سیمانی و در نتیجه کاهش چشمگیر هزینه و زمان حفاری و به حداقل رسیدن ریسک­های عملیاتی را شاهد باشیم و آسیب لایه مخزنی سروک نیز به حداقل برسد.

براساس این گزارش، عملیات حفاری حفره 8 3/8 چاه شماره 8 سیاهمکان طبق برنامه زمانبندی حدود 23 روز پیش بینی می­گردید که از عمق 3511m  تا عمق 4621m  به طول 1110m با صرف حداقل میزان مواد مصرفی NIF (Febricoat / X-Tra Seal R) و به کارگیری سرویس بهینه سازی حفاری در کمترین زمان و بالاترین سرعت ممکن با موفقیت کامل، این زمان به 13 روز کاهش یافت و همچنین از هرزوری 3822 بشکه سیال حفاری به خاطر استفاده از مواد مذکور جلوگیری به عمل آمد، از این رو ضمن ارتقا و بهینه سازی فرآیند کنترل هرزروی و حفاری، مزایای مالی و زمانی بسیاری را در این پروژه به ثبت رسانده است.

تصاویر
  • کاهش میزان هرزروی در چاه شماره 8 میدان نفتی سیاهمکان
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری

شرکت خدمات مهندسی پژواک انرژی

آدرس : تهران - پونک - بزرگراه شهید آیت الله اشرفی اصفهانی- بلوار شهید نعمت اله فلاح زاده (همیلا)- پلاک 38- مجتمع اداری تجاری همیلا- طبقه 15 

تلفن: 91075555 (021)   فکس: 9 داخلی-91075555(021)  کد پستی: 1469644307 پست الکترونیک: Info@pe-co.ir

کلیه حقوق این تارنما متعلق به شرکت پژواک انرژی می باشد

دی ان ان